Recensioner

Dagarna, dagarna, dagarna av Tone Schunnesson
Norstedts förlag

By 27 januari, 2021mars 1st, 2021No Comments

Allt är förtingligat, allt är en yta

Dagarna, dagarna, dagarna av Tone Schunnesson
Norstedts förlag

Dagarna, dagarna, dagarna av Tone Schunnesson äger inte den friskhet och charm som gjorde Tripprapporter intressant. Det är en välskriven och snygg roman.

I min bokklubb läser vi klassiker och just nu är det “gubblitteratur” som gäller. Jag segar mig igenom På drift (som i översättningen från  originalmanuset, heter På väg – Originalversionen). En paradox kan tyckas men den fartfyllda romanen, fullsmockad av snabba bilfärder, vilda fester, droger och knull gör mig helt blasé. Tone Schunnessons debut Tripprapporter kan till viss del beskrivas som 2010-talets motsvarighet. Schunnessons hjältinna är liksom Kerouacs hjälte på väg i både fysisk och psykisk bemärkelse. Erfarenheten är allt som räknas och det spelar ingen roll om den förgör dig. Två generationsromaner från olika epoker men Tripprapporter är definitivt mer min piece of cake.

I Schunnessons nya roman Dagarna, dagarna, dagarna är jaget en bedagad föredetting. Bibbs är en barnlös snart trettionioåring som har levt livets glada dagar som bloggare, programledare och influencer. När MTV var the shit och bloggen var ny var hon där. Hon har tanklöst spenderat sina pengar som om det inte funnits någon morgondag men nu, när storhetstiden är över, finns det ingen kosing kvar. Det ordnar sig väl ljuger Bibbs inför sig själv och säger till sin man Baby att hon har pengar på sparkontot. Om man upprepar lögnen tillräckligt många gånger förvandlas den till sanning.

Men en dag lämnar Baby henne och därmed också lägenheten eftersom Baby står på kontraktet. Bibbs inser att allt är förlorat om lägenheten ryker. Baby säger att hon får den om hon betalar hundratusen kronor inom en vecka. Det är denna dystra vecka romanen spinner kring, med  utvikningar om en lyckligare tid, i alla fall om en tid då man kunde blunda för livets krassa realiteter.

Pengar, pengar, pengar, allt handlar om pengar. I Victoria Benedictssons feministiska klassiker Pengar från 1885 gifter sig den sextonåriga Selma med en betydligt äldre förmögen man. Hon som hade högtflygande konstnärsdrömmar finner sig snart fängslad i ett sysslolöst välstånd. Bibbs blir ihop med Baby för att han ger henne stabilitet med sin fasta inkomst och ordningssinne. Snygg är han också, ett kuttersmycke som ger många likes. Men liksom för Selma är tryggheten bedräglig. De inser båda att det är svårt att frigöra sig från beroendet. Men där Selma på grund av tidens konventioner är fast i äktenskapet är Bibbs snärjd av betydligt vagare premisser. Selma är en vara på äktenskapsmarknaden, Bibbs är ett varumärke hon visserligen skapat själv, men blivit så förknippad med att den riktiga Bibbs inte längre vet vem som är mest sann.

Allt är förtingligat, allt är en yta, alla kan bytas ut. Bibbs är fixerad vid ytan: det som skaver kan döljas av rätt makeup och ansiktskorrigeringar. Hennes kropp är av modellen större men hon gör vikten till ett varumärke. Bibbs är den öppenhjärtiga bloggaren som följarna både ska känna igen sig i och beundra. Hon dricker för mycket, snortar för mycket och äter för mycket. Hon vet att hon saknar talang men det är talanglösheten i all dess poänglöshet som skapat henne. Hela hon är too much och jag gillar att Schunnesson skriver fram en gränslös kvinnlig karaktär som det finns alltför få av i litteraturen.

Schunnesson är rolig med sin ironiska och svarta humor och hon har förmågan att med korta slagfärdiga meningar formulera sig både träffande och djupsinnigt. Det finns helt enkelt en underton av allvar i den till synes ytliga jargongen. Men samtidigt når romanen inte fram till mig. Kanske för att den är en skildring av ett hippt Stockholm som bygger på igenkänning – många uppradningar av gatorna i innerstan, restauranger och butiker blir det. Jag blir distanserad och tappar intresset. Dagarna, dagarna, dagarna äger inte heller den friskhet och charm som gjorde Tripprapporter intressant. Det är en välskriven och snygg roman men den kommer inte att finnas kvar i mig särskilt länge.

Carolina Thelin

Carolina Thelin